
Ekonomitjänster för alla typer av samfälligheter
Vi utför tjänster åt alla typer av samfällighetsföreningar som förvaltar en eller flera gemensamhetsanläggningar, t ex vägar, mark, naturområden, parkeringar, pumphus, bryggor, bredbandsutrustning etc.
Den roll vi fyller är att hjälpa den ideellt arbetande styrelsen genom att skapa förutsättningar för att fatta beslut baserade på god insyn i föreningen ekonomi, att redovisa för årsstämman att ekonomin sköts enligt tydliga rutiner, att principer för likabehandling följs, att risker för förskingring av föreningens medel motverkas, samt att medlemmarnas intressen i övrigt tillvaratas på bästa sätt.
Bokföring – Bokslut – Momsredovisning
Vi sköter den löpande bokföringen, dvs registrerar och digitaliserar underlag, konterar, säkerställer efterlevnad av god redovisningssed samt redovisar moms.
Vi stämmer av bankkonton månadsvis och genomför grundläggande kontroller i syfte att förhindra dubbelregistrering och andra misstag.
Vi gör bokslut en gång per år och redovisar moms till Skatteverket enligt föreningens plan.
Fakturering – Påminnelser – Inbetalningar
Baserat på färsk information från Lantmäteriet och Skatteverket underhåller vi föreningens register över medlemmar och deras andelar i föreningens gemensamhetsanläggningar. På så sätt säkerställer vi en korrekt Debiteringslängd och att föreningen skickar rätt fakturor till rätt person och till rätt adress.
Vi skickar ut påminnelseavier vid sen betalning och fakturerar även påminnelseavgifter om föreningen så önskar. Vi prickar av och bokför medlemmarnas inbetalningar och håller styrelsen uppdaterad på inbetalning och eftersläntrare. Vid utebliven betalning trots påminnelser, kan vi efter föreningens godkännande skicka fakturan vidare till inkasso. Vi hanterar även avtalsfakturering – t ex återkommande månadsavgifter – samt fakturering av mer individuell karaktär.
Leverantörer – Utlägg – Attest
För att värna om styrelsens integritet och motverka försök till bedrägerier, så bokför vi leverantörsfakturor så snart de ankommit och initierar en attest-kedja, baserat på beloppets storlek och vilken verksamhetsgren det avser. När sista person i kedjan godkänt registreras betalningen på banken varefter föreningens kassör eller annan firmatecknare godkänner utbetalningen. Medlemmars ersättning för utlägg hanteras på samma sätt.
Budgetering – Rapportering
Vi registrerar föreningens budget och genererar rapporter så att styrelsen enkelt kan få överblick av den ekonomiska ställningen hos föreningens olika gemensamhetsanläggningar, baserat på olika kostnadsställen.
Vi anpassar vår rapportering till det format föreningen är van att redovisa på årsstämman, eller så kan vi vid behov föreslå en standard-layout.
Kontroll – Uppföljning
Utöver löpande rapporter som Resultaträkning, Balansräkning, Huvudbok och Verifikationslista, ger vi föreningens styrelsen även tillgång till goda sökmöjligheter av fakturor, kvitton och andra dokument, eftersom dessa ligger lagrade digitalt i bokföringen.
Detta är särskilt lämpligt när man t ex söker ett kvitto för ett garantiärende.
Naturligtvis tillhandahåller vi även journaler för avstämning av kundfakturor och leverantörsfakturor.